Projekt Zelda 3D - Proces powstawania Zelda 64

Powstanie, rozwój, wstrzymanie i odrodzenie projektu Zelda 3D

The Legend Of Zelda: 64DD
[Original article in Italian by monokoma]
unseen64


Pierwsza wersja Zeldy 64 była pierwotnie tytułem tworzonym specjalnie z myślą o Nintendo 64DD. Miała wykorzystywać wiele innowacyjnych funkcji 64DD takich jak: wewnętrzny zegar, dyski wielokrotnego zapisu z dwa razy większą pojemnością niż zwykły kartridż do N64, połączenie z internetem, oraz edytor obrazu. Zelda 64 została zapowiedziana przez Nintendo jako bardzo złożony tytuł. Prawie nie możliwy do zrealizowania na konsoli Nintendo 64. Miyamoto i jego zespół chcieli uczynić Hyrule światem całkowicie dostosowanym do woli gracza, każde zmiany które Link mógł wykonać mogły być zachowane, każde ścięcie drzewa, każdy zbity wazon, każdy ślad na piasku i każde inne ingerowanie w otoczenie pozostałyby tam przez całą przygodę. Wszystko to dzięki innowacyjnym cechom 64DD. Ale dodatek (64DD) nie został dobrze przyjęty przez deweloperów, głównie przez wcześniejsze komercyjne porażki poprzednich dodatków. 64DD został odłożony. Nawet Nintendo straciło wiarę w ich ambitny projekt. W tym momencie wielkie N musiało podjąć decyzję, i zapowiedziało że Zelda będzie ponownie tworzona i wydana na kartridżu na konsolę N64 - przy okazji mając nadzieję że gra ponownie skupi na sobie uwagę rynku gier na N64. Ale jak zobaczymy rezygnacja z interesujących funkcji 64DD mogła mieć duży wpływ na wiele segmentów fabuły jak i na samą grę.

The Legend Of Zelda: Ocarina Of Time



Z pewnością pierwszej Zeldzie 3D udało się zachować klimat serii. Wydana zimą 1998 roku na Nintendo 64, Ocarina of Time była jednak zwykłym cieniem swego pierwowzoru, który zrodził się na 64DD. W grze nadal można znaleźć pozostałości z oryginału i inne aspekty które mogły być powiązane z dodatkiem 64DD. Dzięki Gameshark jest nawet możliwe przywrócenie niektórych z wydarzeń tak zwanych "beta events". Ocarina jest wspaniałą grą, ale z powodu wielu cięć i zmian nie wiemy jaką grą miała być pierwotnie.

The Legend Of Zelda: URA


Zelda Ura ("Kolejna Zelda") zdążyła już osiągnąć status legendy i maksymalny poziom absurdu. Po tym jak Ocarina była tworzona na N64, Nintendo chciało wydać przystawkę z niektórymi elementami które zostały wycięte z oryginału. Wraz z wydaniem rozszerzenia do gry F-Zero (tylko w Japonii), Ura miała być przedłużeniem do Ocarina of Time, z nowymi mini-grami, pobocznymi questami, i przemodelowanymi nowymi świątyniami. W wywiadzie, Miyamoto mówi mam, że kiedy gracz dojdzie do końca Ocarina of Time, z Ura Zelda będzie mógł ponownie odwiedzić ten sam świat, lecz z nowymi możliwościami, postaciami i miejscami do zwiedzenia. Wiele pytań i tajemnic z Ocarina of Time miało znaleźć się w Ura, na przykład, Unicorn Fountain, Ocarina Pedestal, niezwyciężony biegacz znany jako Marathon Man i wiele innych.

The Legend Of Zelda: Beta Quests


Beta Questy są wydarzeniami które nie znalazły się w grze, ale można do nich dotrzeć za pomocą Action Replay/Gameshark. W Beta Questach jest niesamowicie duża liczba wariantów i najprawdopodobniej nikt ich wszystkich nie widział. Niektóre z nich są powiązane z nowymi aspektami Ura Zeda, gdy w innych nadal możliwe jest zobaczyć niektóre z przedmiotów wyciętych po przez przeniesienie z dysku na kartridż, lub szczególnych sytuacji zmienionych w ostatecznej wersji gry. Na pewno jest to cenne źródło informacji na temat Zelda beta.

The Legend Of Zelda: Master Quest


Wydany jako dodatek do Wind Wakera, Master Quest był zasadniczo nowym wydaniem Ocariny of Time z nieco zmienionymi świątyniami. Zmieniono również wiele zagadek i innych rzeczy. Główny świat jest nadal taki sam jak w zwykłej OoT. Wszystko jest czymś w rodzaju Second Questu. Master Quest jest prawdopodobnie tylko małą częścią pierwotnej Ura Zeldy na 64DD.

The Legend Of Zelda: Debug ROM


Ta wersja Ocarina of Time ukazała się wiele lat po premierze zwykłej Ocarina Of Time (N64). Była używania przez developerów do testowania specyficznych sekcji Ocariny. Najbardziej interesujący aspekt Debug ROMu to to, że można było w nim znaleźć wiele pozostałości z bety, np. lokacji pokazanych lata po wydaniu OoT. Rom został znaleziony nie tak dawno temu, nadal mamy nadzieję znaleźć więcej informacji na temat tworzenia Zelda 64. Kolejnym ciekawym aspektem jest to, że może być oparty na Master Quest.

The Legend Of Zelda: Gaiden


Kiedy było jasne że pierwsza Zelda na Nintendo 64 była przeniesiona na kartridż, Nintendo zaczęło tworzyć nową grę. Tytuł, dawniej znany jako Zelda Gaiden (nazwa kodowa), miałby wykorzystywać wszystkie dodatki, zwłaszcza wewnętrzny zegar. W Gaiden Link miałby być uwięziony przez tydzień w dziwnym świecie, który jest na skraju zagłady. Na końcu siódmego dnia miała mieć miejsce katastrofa i jedynym wyjściem dla Linka na uratowanie się miało być przeniesienie się w czasie, w celu ponownego znalezienia rozwiązania. Wszystkie zmiany w otoczeniu i czasie miały być zapisane na 64DD, wpływając w ten sposób na wydarzenia z siedmiu dni, tak jak w pierwotnym Projekcie Zelda 64. Kolejnym ciekawym aspektem miała być nowa wersja mini-gry z łowieniem ryb widziana już w Ocarina of Time, tym razem pod nazwą „Jabu Jabu Fishing”. Oczywiście wraz z porażką 64DD, Gaiden został obcięty i przerobiony na wersję z Nintendo 64, które zostało już zapomniane z powodu next genowych konsol.

The Legend Of Zelda: Majora's Mask


W wydanym na Nintendo 64 “sequelu” Ocariny of Time, brakowało wielu rzeczy z oryginalnej wersji na 64DD. Cztery dni z siedmiu usunięto (pozostało tylko trzy), niektóre świątynie nigdy nie zostały dokończone i wiele pobocznych questów nigdy nie ujrzało światła dziennego (albo kto wie… może użyto je w Wind Wakerze). Ale mimo tak bolesnego przeprojektowania, Majora z pewnością jest jedną z najlepszych gier w serii.

A Link To The Past


Ale co zostało we wnętrzu tych gier z ich pierwotnych projektów? Możemy tylko spekulować jak dużo jest ukryte w sekwencjach binarnych Ocariny i Majory i po niezliczonych godzinach szukania w tych dwóch grach i dzięki Gameshrkowi jest możliwe znalezienie dowodu jak wiele cięć zrobiono.

Zelda 64DD/URA > Ocarina Of Time


W japońskiej wersji Ocarina of Time, kiedy przyłączymy 64DD pojawia się ekran który informuje gracza żeby włożył dysk z Ura Zelda.

Biegacz, którego znajdujemy w namiocie w Gerudo Valley, stał się już sławny z niemożliwości pokonania go w biegu. Nawet zatrzymanie czasu za pomocą Gameshark i skończeniu wyścigu w czasie 0:00, powoduje że biegacz już dawno jest na mecie przed tobą o sekundę. Nintendo potwierdziło, że nie da się go pokonać w Ocarina of Time, prawdopodobnie miał być to mini-quest w Ura Zelda, gdzie za pomocą nowego przedmiotu lub przez jakąś zmianę w czasie dało się go pokonać.

Kiedy sprawdzamy tekst w rom’ie Ocarina of Time, można znaleźć niektóre zdania które nie pojawiły się w grze np. “Hi! I’m a talking door!”- “The Entrance to the Past” – “The Entrance to the Present” – “The Entrance to the Future” – “WHAAAT!? Look at all those flags! Can you figure out which ones are real? – Those who wish to open the path sleeping at the bottom of the lake must play the song passed down by the Royal Family – This door is currently being refurbished – Those who wish to open the gate on the far heights, play the song passed down by the Royal Family.”


Dzięki niektórym kodom Gameshark jest możliwe odtworzenie jednego z Beta Questów, lodowej struktury, użytej później w Master Quest.


W tym Beta Quest, możesz zobaczyć ten dziwny piedestał z rysunkiem Ocariny, nie został użyty w końcowej wersji gry, ale prawdopodobnie był połączony w jakiś sposób z Ura Zelda. Piedestał znajduje się w Zora Domain, przed wejściem do paszczy Jabu Jabu.


Te dwie ikony pozostawione wewnątrz rom’u Ocariny mogą być przetłumaczone jako Medalion Wiatru i Medalion Lodu, są najprawdopodobniej pozostałościami dwóch świątyń usuniętych z końcowej wersji gry i prawdopodobnie były planowane jako rozszerzenie w Ura Zeldzie.


Ponadto, można znaleźć dwa z tuników, które możliwe że miały być użyte w usuniętych świątyniach: Złota Tunika (Świątynia Światła?) i Biała Tunika (Świątynia Lodu?).

W sekretnej jaskini naprzeciwko wejścia do Gerudo Valley, można znaleźć jeden z gossip stones (kamieni plotek). Wiadomość jaką mówi kamień to „Mówią że jest przycisk który możesz aktywować jedynie po przez użycie Spin Attack”, ale w grze nie ma takiego przycisku. UPDATE: Dzięki Ultraman82 dowiedzieliśmy się że w Ocarinie of Time jest przycisk, który możemy włączyć jedynie po przez użycie Spin Attack. To ten w Świątyni Wody:


W rzeczywistości, kolizje w silniku 3D gry nie są doskonałe, więc możesz go aktywować również za pomocą Biggoron Sword (ponieważ jest dłuższy niż normalny miecz, ale w przeciwnym razie tylko Spin Attack może go włączyć).

Inna dziwna wiadomość jednego z gossip Stones w Zoras River jest taka: „Mówią że jest człowiek, którego zawsze można znaleźć biegającego dookoła Hyrule Field”, ale to zdanie jest bezcelowe, ponieważ żeby to przeczytać potrzebujesz Maski Prawdy, która jest dostępna po wcześniejszym spotkaniu z biegaczem.


Kod z Gameshark może sprawić że w Kokiri Village pojawi się Air Wing, statek kosmiczny (dla tych którzy nie wiedzą), użyty w innej grze Nintendo pod tytułem Star Fox. Model statku jest doskonale zanimowany, z laserami które atakują Linka, kiedy do niego strzelimy nawet spada i wybucha. W związku z tym wygląda na coś więcej niż zwykły model pozostawiony w kodzie grze. Może był pierwotnie użyty jako Easter Egg Quest, dostępny jedynie w Ura.


W środku Debug Rom’u Ocarina of Time: Master Quest można znaleźć pomieszczenie które nie jest dostępne w końcowej wersji gry, ale zostało pokazane na beta sceenach kilka lat przed wydaniem Zelda64. To pomieszczenie pozostało w środku rom’u przez te lata. Nintendo o nim zapomniało ponieważ go nie zauważyło, albo pozostawiło pomieszczenie z innego powodu? Ciągle badamy sekrety tego nowego Debug Rom’u i może któregoś dnia uda się znaleźć nawet sławny Unicorn Fountain.


Oto kolejne beta pomieszczenie z wersji Debug Ocariny of Time, które zostało pokazane po raz pierwszy na screenach i również zostało pozostawione w środku Ocariny of Time przez te lata…


Kolejne pomieszczenie niedostępne w końcowej wersji gry Ocarina of Time, ale możliwe do odkrycia przy pomocy Beta Quests…

Ocarina Of Time/URA > Gaiden/Majora’s Mask


Nawet jeśli nie jest do znalezienia w grze, Niebieski Ogień z Ocariny of Time znalazł się w końcowej wersji Majora’s Mask. Niestety, można go zobaczyć tylko za pomocą kodów Gameshark.


Kolejne dwa przedmioty z Ocarina of Time które nie zostały użyte w końcowej wersji Majora’s Mask: The Fairy Ocarina and The Fairy Slingshot.


Obrazek po lewej pokazuje projekt skrzyni w jednej z beta wersji Ocarina of Time. W końcowej grze skrzynie zostały zmienione na inne, ale jak widać na obrazku po prawej zostały później użyte w Majora's Mask.

Wygląda na to, że niektóre z Domów Skulltula w Majora’s Mask, były pierwotnie beta świątyniami w Ocarina of Time, które nigdy nie zostały skończone, a później ponownie stworzone w sequelu.

The Bunny Hood jest jedną z masek w Majorze, dzięki niej możemy szybciej się poruszać. Biegacz mówi, że z tą maską możesz biegać szybciej i stać się niepokonany w biegu. Więc możliwe, że maska była jedną z nowych zdolności w Ura Zeldzie i dzięki której można było pokonać Biegacza. Kiedy Zelda Gaiden się rozpoczęła, niektóre z pomysłów na nowe maski wzięto z masek przedstawionych w Ura.

Gaiden > Majora’s Mask


Dzięki Gameshark można, sprawić że pojawi się przedmiot niewidoczny w inwentarzu Majora’s Mask. Jest prawdopodobnie tylko rybą lub przynętą w butelce. Japoński tekst mówi nam, że przedmiot nazywa się „Hyrulian Dojo” i jest najprawdopodobniej pozostałością mini gry z łowieniem ryb, która miała być dostępna w Zelda Gaiden.


Kolejny tekst nie użyty w końcowej wersji Majora’s Mask – „Grandma’s Drink” – to prawdopodobnie napój, tak jak ten z Wind Wakera.

The Legend Of Zelda URA vs Master Quest

Na bonusowej płycie (dołączonej do Limitowanej Edycji Wind Wakera) mogliśmy zagrać w The Legend of Zelda: Master Quest. Był to prawdopodobnie jeden z wielu trybów dostępnych w URA Zelda.

Zelda URA na 64DD:

● Ura Zelda rzekomo odblokowywała nowe mini gry, nowe poboczne questy, postacie oraz rzeczy, żeby dać graczom więcej do roboty.
● Shigeru Miyamoto powiedział przed wydaniem Ocariny of Time, że „początkowo przechodzimy właściwą wersje Zeldy – potem gdy ukończymy grę, możemy wejść do świata w którym wszystko jest takie samo jak wcześniej, ale dodane zostaną nowe dungeony. Fabuła pozostaje nie zmieniona”.
● „Tytuł może używać GB Kamery do stworzenia masek dla Linka”. Miyamoto powiedział o tej możliwości w wywiadzie dla 64 Dream. Jeśli to okaże się prawdą gracze będą mieli możliwość tworzenia swoich własnych masek w specjalnym miejscu pod nazwą „Talent Studio” i dołączenia ich do Ura Zeldy.
● Ocarina of Time została stworzona z myślą o DD i jeśli załadujesz grę podczas gdy dysk jest podłączony do systemu, zobaczysz opcję „Ura Zelda” inna wersja Zeldy.
● "Było wiele pomysłów które nie mogłem wprowadzić do Zeldy z powodu braku czasu i różnych innych czynników. Na przykład, chciałem zrobić kilka dodatkowych dungeonów dla tych którzy ukończyli grę".
● Ura Zelda nie jest nową grą. Jest rozszerzeniem OoT.
● Jedne z nowych cech to dodanie masek. Oprócz już istniejących Ura Zelda miała zawierać więcej – większość z nich znalazło się później bez wątpienia w Majora’s Mask.
● 25 Sierpnia 2000r Miyamoto powiedział „Ura Zelda (aka: Legend of Zelda DD) została skończona już jakiś czas temu.”
● W Ura Zelda nie można byłoby grać bez posiadania Ocarina of Time – Nintendo miało nadzieję, że pomoże to sprzedać obydwie gry. Po latach opóźnień Nintendo zniosło po cichu Ura Zelde z listy wydawniczej. Miyamoto dodał również „Możliwe, że specjalna edycja Ura Zeldy zostanie wydana, ale dopiero w przyszłości”.

Zelda: Master Quest na GameCube:

● W Deku Tree jest jedna skrzynia, której nie mogę otworzyć… wygląda jak duży niebieski sześcian z ozdobą… obok niego zaznaczony jest szlak jakby można było go popchnąć lub przeciągnąć… tylko jest to nie możliwe.
● Mapy świątyń/lochów są (rzekomo) takie same. Różnią się tylko w środku. Muzyka wydaje się być taka sama jak w wersji na n64. Na ekranie tytułowym grany jest klasyczny motyw z Zeldy.
● Układ map w pierwszej świątyni jest taki sam, ale zagadki, przeciwnicy, ustawienie przeciwników i lokacje przedmiotów są inne. Na przykład, wiele pochodni, skrzyń, zawieszonych w powietrzu platform zostało poprzestawianych i w niektórych pokojach trzeba wykonać zadanie inaczej niż dotychczas, żeby przejść dalej.
● Pamiętacie te małe gohmy, które wypuszczał boss Gohma, kiedy walczyliśmy z nim na samym dole drzewa? Teraz są w całej świątyni. Wykluwają się z jaj, kiedy się do nich zbliżymy.
● Jedno pomieszczenie w Deku Tree jest pełne nagrobków z wyrytymi znakami Triforce. Jeśli uderzymy je mieczem, z ich wnętrza wyskoczą przedmioty takie jak rupee, serca itp. Nie pamiętam niczego takiego w oryginalnej Ocarina of Time.
● Przeciwnicy są silniejsi. W zwykłej Ocarinie niektórzy wymagali jednego uderzenia mieczem, żeby ich zabić, zaś w Ura potrzeba dwóch uderzeń. Nie jestem jednak pewien czy przeciwnicy zadają większe obrażenia czy nie.
● Niektórzy przeciwnicy jak Deku Babas czasami będą więksi przez co potrzeba więcej uderzeń żeby ich zabić. W miejscach gdzie pojawiają się Deku Scrubs, pojawiają się też Deku Babas.
● Miejsca takie jak Dodongo Cavern i Jabu-Jabu zostały zmienione. We wnętrzu Jabu-Jabu znajdziemy krowy ukryte w ścianach. Trzeba strzelać do nich z procy, wtedy w pomieszczeniu pojawią się skrzynie lub otworzą się drzwi.
● Przeszedłem już 50%-60% Ura Zeldy i do tego momentu jedyne zmiany zaszły wewnątrz świątyń. Główny świat pozostaje bez zmian i jest taki sam jak w Ocarina of Time.
● Dodano więcej tych niebieskich sześcianów. Można za pomocą Song of Time sprawić, że znikną lub się pojawią.
● W Ice Cave znajdują się pomieszczenia, które pojawiły się na wcześniejszych obrazkach. Pamiętacie dwie rzeźby koni patrzące w dół? To nowa zagadka do wykonania w tej jaskini.
● Jest również nowy mini boss, który jest zmutowaną wersją Wolfosa i ma biały kolor.
● Są trzy nowe pomieszczenia w Ice Cavern z innymi zagadkami.
● Gra jest identyczna jak OoT, oprócz świątyń w których zmieniono zagadki.
● Nie ma nowych dodatkowych przedmiotów
● Fire Temple przechodzi się praktycznie od tyłu.
● Jaszczurki (mini bossy występujące w Fire Temple) pojawiają się teraz w wielu miejscach.
● Niebieska meduza, która występuje w etapie Jabu-Jabu jest większa.
● Na powierzchni pustyni napotkałem dziwne rośliny, które wyskakują z piachu. Jedna z nich była większa od innych i miała czarny kolor.
● Etap pod nazwą Thieves Cave (gdzie zdobywa się lodowe strzały) jest trudny. Wiele pokoi posiada limit czasowy. Głownie ten, w którym musisz pokonać strażnika uzbrojonego w topór. Walka dzieje się na piasku więc poruszanie się jest trudniejsze, do tego dochodzi jeszcze limit czasowy.
● Gra wydaje się mieć więcej pomieszczeń w stylu „zabij każdego wroga, wtedy otworzą się drzwi”. Przeciwnicy w tych pomieszczeniach są silniejsi.

Koniec.


Tłumaczenie: MasterLink
Komentarze
#1 | sEbeQ dnia 19/11/2010
Niezła ciekawostka.
#2 | Affek dnia 21/02/2012
czy w OoT da sie zdobyc zlota badz biala tunike? Jesli tak, to w jaki sposob i co one daja?
#3 | kacperk dnia 06/06/2014
super artykułWink
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.